Vůně byznysu: Vůně jako marktingový nástroj

Dnes mám pro vás již poslední díl seriálu Vůně byznysu. Podíváme se na téma, které je reálným samostatným oborem, tzv. scent marketing, čili marketing prostřednictvím vůně.  Markeťačky vědí, že nákupní chování velmi významně ovlivňují emoce. Zařídit, aby se klient s námi, našimi produkty a naší značkou cítil dobře, aby se vracel, je cílem každého, kdo něco prodává. Ten, kdo četl pozorně, již ví, že vůně jsou skvělou cestou, jak ovlivňovat emoce člověka a využít je v marketingu je tedy nasnadě. Můžeme tady jít v zásadě dvěma cestami. Jedna je používat náhodně vůně, které jsou příjemné vám i vašim klientům a zajistit tak, aby se u vás cítili dobře. Ta druhá je výrazně sofistikovanější a možná tušíte, že to, o čem mluvím, je:    VŮNĚ VAŠEHO BRANDU, VAŠÍ ZNAČKY   Co to je a jak to funguje? Je to na míru připravená vonná směs, která odráží hodnoty, styl a celkové ladění vaší značky. Na rozdíl od vůně osobní, která je a vždy bude jen vaše, brandová vůně je vůní, kterou šíříte a sdílíte. Její působení probíhá na dvou rovinách:   ⦔ majiteli značky, tedy vám, umožňuje cítit větší spojení se svou značkou, lépe ji vnímat a reagovat na to, co od vás potřebuje ⦔ zákazníkovi jednak na emoční rovině předává zprávu o tom, s kým má tu čest a jednak také tady dochází k vytvoření paměťové vonné stopy, tentokrát nikoliv jen u vás jako v případě kotvy. Vůně vytváří paměťovou stopu v limbickém systému zákazníka a to paměťovou stopu, která je přímo spojená s vaší značkou a produkty.   Brandová vůně je jednou z cest, jak se nesmazatelně zapsat do povědomí klientů, ukázat, kdo jste a odlišit se od konkurence. Pravděpodobně se shodneme, že tohle je přesně to, čeho se řada z nás snaží docílit více či méně složitými cestami. A také tady platí, že je to velmi jednoduché.   Způsob použití brandové vůně se odvíjí od specifik Vašeho byznysu, jinak bude vypadat u těch, které mají provozovnu, jinak u těch, které prodávají fyzické produkty a zcela jinak u těch, které prodávají on-line produkty. To v jaké míře a kudy se dostane tato vůně do světa, je samozřejmě otázkou výše investice, ovšem realizovat se dá i se zcela minimálním rozpočtem, který má potenciál přinést překvapivý efekt.   Pozvánka k experimentování Také dnes mám pro Vás pozvánku k experimentování. A je velmi jednoduchá. Napište si na papír tři hodnoty, které jsou pro Vaši značku charakteristické, důležité. A pak si zavřete oči, uvolněte se a zkuste si představit, jak tyto hodnoty voní. Moje hodnoty a vůně, které mi k nim sedí, jsou: Elegance – RŮŽE Mystika – DUBOVÝ MECH Lehkost – PIŽMO Na vaše sdílení, komentáře a objevy se těší alchymistka Šárka.