Vůně byznysu: Otvíráme dveře do světa vůní
Je mi potěšením pozvat vás prostřednictvím tohoto článku do části mého světa, světa vůní.
Svět vůní je světem emocí, vášně a krásy. Mnoho lidí má tendenci vnímat vůně jako povrchní záležitost, případně jako doplněk interiéru, či outfitu. To je jistě jeden možný úhel pohledu, ovšem není jediný. My půjdeme společně víc do hloubky. Věřím, že pokud se ke mně tento týden přidáte, samy postupně najdete mnoho důvodů vyhradit vůním pevné místo ve vašem životě a byznysu. Dnes se na ně podíváme spíše z obecného hlediska, v následujících dnech pak projdeme způsoby, jak naše podnikání mohou podpořit prakticky.
Historie používání vonných látek je stará jako lidstvo samo.
Jedna z největších vonných archeologických senzací byl nález 5000 let starého aparátu, který pravděpodobně sloužil k destilaci, ač novodobá historie řadí počátky destilace jen cca 1000 let zpátky. Byliny a vonné oleje se používaly při rituálech, ceremoniích, léčebně a v neposlední řadě (zejména v dobách nízkých hygienických standardů) k potlačení pachu jejich nositele. Cenné vonné substance tvořily a stále tvoří, zejména v zemích východních, část rodinného majetku, která má stabilní hodnotu.
Vůně oslovují prakticky všechny naše smysly a vyvolávají emoce a vzpomínky
Samozřejmě nejvíc na ně reaguje smysl čichový, který patří evolučně k nejstarším smyslům. Jeho primární funkcí bylo zajistit přežití a upozornit nás na hrozící nebezpečí. Na rozdíl od zraku a sluchu, u kterých přicházející vjemy mozek třídí a interpretuje (předkládá nám to, co zapadá do našeho vidění světa, tedy prakticky to, co chceme vidět a slyšet), vjemy čichové se neinterpretují. Čich je přímo propojen s limbickým systémem, tedy s naším emočním mozkem. Tady se propojují vzpomínky a emoce s vůněmi. Proto dokáží vůně, se kterými již máme zkušenost, vyvolávat vzpomínky a emoce hluboko skryté.
Moderní doba a používání syntetických vonných látek odsouvá vůně do role módních trendových doplňků a náš čich zakrňuje
Bezprostřední ohrožení nám ukazuje řada technologických vymožeností, čich již k přežití nepotřebujeme tak moc jako dřív. Je tady však jedno úskalí. Tak jak je zanedbávaný čich, ztrácíme i my schopnost cítit. Cítit, co je pro nás dobré, co k nám patří a co ne a tohle vidím jako jednu z příčin toho, proč se teď tolik lidí hledá a necítí spojení se svou cestou, se sebou samými. Naše jemné vnímání zatím žádná technologická vymoženost nahradit nedokáže a tipuji, že ta chvíle ani nikdy nepřijde. A proto pracuji s vůněmi, protože je to krásný nástroj, který nás jednoduše a elegantně vede k sobě.
Pozvánka k experimentování
Vyhraďte si pro sebe 15 minut, kdy vás nikdo nebude rušit, a zkuste sledovat, jaké emoce a vzpomínky ve vás vyvolávají vůně, které jsou běžnou součástí vašeho světa. Může to být káva, skořice, citron, vanilka, to jen pro inspiraci.
Pokud chcete jít ještě dál, zkuste si představit a prozkoumat, jak podle vás voní kvality, které považujete za důležité, období a okamžiky, které máte rády.
Jak voní svoboda?
Jak voní láska?
Jak voní peníze?
Jak voní Vánoce?
Jak voní léto?
Berte to jako hru, tady neexistuje správná, či špatná odpověď.
Jaké místo zaujímají vůně ve vašem životě?